Er is nogal wat te doen over de verlichting in de openbare ruimte van gemeente Woerden. We zijn benaderd voor de verlichting op het Kerkplein in Woerden die kapot was. Na melding werd de verlichting zelfs verwijderd. Lees hier het bericht dat verschenen is in het Algemeen Dagblad.
Vaak hele wijken geen licht
We krijgen ook regelmatig berichten van inwoners dat de verlichting het niet doet in hun wijk. Recent zat de hele wijk aan de Wilheminalaan en Oranjepark in Harmelen zonder verlichting. En berucht is de Molenwijk in Harmelen waar door verzakkingen het licht het regelmatig niet doet. Als wij daarover vragen krijgen informeren we wat de vraagsteller kan doen. Elke lantaarnpaal heeft een sticker met een QR-code. Deze kan gescand worden en dan wordt de melding automatisch gedaan.
Nieuwe lantaarnpalen zonder QR-code
Her en der verschijnen er nieuwe lantaarnpalen. Inwoners attendeerden ons erop dat hier andere stickers op zitten. Deze zijn niet meer voorzien van QR-codes. Reden voor ons om zelf op onderzoek uit te gaan. Tijdens onze wandeling kwamen we erachter dat er inderdaad verschillende stickers zijn.
QR-code werkt niet meer
Een inwoner wonend aan de hoge Rijndijk, die ons ook hier ook over informeerde, heeft 2 foto’s gemaakt. De lantaarnpalen met een sticker met QR-code zijn een aantal jaren geleden door heel Woerden uitgerold. Als de lantaarnpaal kapot is kon je de QR-code scannen en dat werd dit automatisch doorgegeven. De QR-code werkt sinds onbekende tijd niet meer.
De nieuwe lantaarnpalen met de nieuwe sticker hebben geen QR-code. Je wordt doorverwezen naar de algemene website van de gemeente. En er staat een telefoonnummer op.
Vragen over niet werkende QR-codes
Op veel lantaarnpalen zitten stickers met QR-codes. Zover wij hebben kunnen nagaan op bijna nog alle lantaarnpalen in gemeente Woerden. Kapotte lantaarnpalen kunnen een onveilig gevoel geven. In deze donkere dagen is het van belang dat ze snel gerepareerd worden. En dus dat QR-codes werken. Daarom hebben we de volgende vragen gesteld aan de gemeente:
- Waarom werkt de QR-code niet meer?
- Is er overgegaan op een nieuw systeem?
- Wanneer is er besloten om naar een nieuw systeem over te gaan, en waarom is de raad hier niet vooraf over geïnformeerd?
- Wat heeft zowel het oude als het nieuwe systeem gekost?