Veilig fietsen van der Valk

Veilig fietsen van der Valk

Hoe veilig kan het nieuwe van der Valk hotel bereikt worden door fietsers over een bedrijventerrein?

In november 2022 heeft de raad haar goedkeuring gegeven voor de bouw van het Van der Valk hotel aan de Middellandse zee. Hier worden 125 kamers, vergaderruimtes, fietsverhuur en wellness gerealiseerd. Er is een uitvoerig plan voor ruimtelijke onderbouwing van de plannen van Januari 2022. Inmiddels vordert de bouw gestaag en is gelijktijdig het bedrijventerrein de Voortuin in voorbereiding.

Schouw voor veilig fietsen

Een schouw ter plaatse laat ons zien dat de drukte (wegverkeer) op de Middellandse zee en de Golf van Biskaje door deze ontwikkelingen aanzienlijk zal toenemen.Inwonersbelangen maakt zich dan ook zorgen hoe met name het langzame verkeer, wandelaars en fietsers op een veilige manier de regio en de stad in en uit kunnen komen.

Toename verkeer

De toename van het verkeer is in de ruimtelijke onderbouwing per onderwerp onderbouwt en door de gemeente acceptabel bevonden. Op de door ons gemaakte foto’s is te zien dat er in beide straten geparkeerd wordt waardoor de fietsers naar een enkele weghelft gedrukt zullen worden. Ook zijn er geregeld grote wagenopleggers die auto’s laden en lossen, er is een busstation en een carpoolplaats met fietsstalling.

Het is dan ook onbegrijpelijk dat er over fietsers niets is opgenomen en daar maakt Inwonersbelangen zich zorgen over want een hotel is één, maar veiligheid voor met name de zwakke verkeersgebruikers is twee. Woerden wil een fietsvriendelijke gemeente zijn en gastvrij voor al haar bezoekers. Daar past volgens Inwonersbelangen een veilige fietsroute bij.

Vragen

Naar aanleiding hiervan heeft Inwonersbelangen de volgende vragen:

  1. Waarom is in de omgevingsvergunning niets opgenomen over het fietsverkeer?
  2. Is het opgevallen dat zowel op de Middellandse zee als op de Golf van Biskaje auto’s geparkeerd staan en daarmee een weghelft blokkeren?
  3. Is dit parkeren gebruikelijk en ook toegestaan?
  4. Is de ontwikkeling van het bedrijventerrein De Voortuin en ook de recreatie Cattenbroekerplas meegenomen in de verkeersbewegingen?
  5. Heeft de gemeente maatregelen in voorbereiding om veilige fietsroutes te realiseren?
  6. Zo niet is bijvoorbeeld het voetpad aan de Golf van Biskaje om te zetten naar een fietspad of een combinatie van beide?
  7. Of zijn er fiets suggestie stroken aan te leggen?
  8. Is het college het met Inwonersbelangen eens dat het voor een gastvrije hoofdstad van het Groene-Hart met een enorme fietsambitie hier serieus oplossingen voor moeten komen?
Delen: