Tijdelijke verkeersborden en afzettingen

In de hele gemeente Woerden, waaronder Harmelen, vinden regelmatig graafwerkzaamheden plaats waarbij tijdelijke verkeersafzettingen en borden worden geplaatst. Deze worden echter niet altijd tijdig verwijderd nadat de werkzaamheden zijn afgerond.

Momenteel gebeurt dit bijvoorbeeld bij de aanleg van Reggefiber (buiskabel PRYSMIAN). Toelichting: Een buiskabel is een glasvezelkabel die in de beschermende buis wordt gelegd. Dit systeem wordt vaak gebruikt bij de aanleg van glasvezelnetwerken, zoals dat van Reggefiber.

Hekken en verkeersborden blijven lang staan

Op verschillende plekken in Harmelen staan nog tijdelijke verkeersborden en hekken die te maken hadden met werkzaamheden van 30 tot en met 31 oktober 2025. De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond, maar de verkeersmaatregelen zijn blijven staan.

De fractie van Inwonersbelangen ontvangt hierover signalen van inwoners. Zij geven aan dat achtergebleven verkeersborden en hekken verwarring veroorzaken en kunnen leiden tot onveilige situaties.

Richtlijnen: na realisatie borden en hekken direct weghalen

Volgens de landelijke richtlijn CROW 96b – Werk in Uitvoering (2020) moeten tijdelijke verkeersmaatregelen direct worden verwijderd zodra de werkzaamheden zijn afgerond.

“Tijdelijke verkeersmaatregelen worden verwijderd zodra de situatie waarvoor ze zijn aangebracht niet meer bestaat. Onnodig laten staan van borden of hekken kan leiden tot verwarring en verkeersonveilige situaties.”

Daarnaast moet de openbare ruimte na graaf- en straatwerkzaamheden netjes worden hersteld. Dit gebeurt volgens de regels en tarieven die zijn vastgelegd in de VNG-herstraattarieven 2025. Deze regels gelden voor alle partijen die werkzaamheden uitvoeren, ongeacht wie de uitvoerder is.

Vragen over de praktijk

Inwonersbelangen heeft naar aanleiding hiervan een aantal vragen:

  1. Zijn de herstraattarieven-2025-beschikbaar van toepassing op graaf- en straatwerkzaamheden door derden in de gemeente Woerden?
    1. Zo ja, wordt dit consequent toegepast bij alle projecten?
    1. Zo nee, welke tarieven of regels hanteert de gemeente dan?
  2. Is het college op de hoogte dat in verschillende straten in Harmelen nog tijdelijke verkeersborden en hekken staan, terwijl de werkzaamheden al zijn afgerond?
  3. Welke afspraken gelden met aannemers of uitvoerende partijen over het tijdig verwijderen van tijdelijke verkeersmaatregelen conform de CROW 96b- richtlijn?
  4. Hoe houdt de gemeente toezicht op deze verplichting? Is er in dit geval daadwerkelijk controle uitgevoerd?
  5. Kan het college toezeggen dat overbodige verkeersmaatregelen voortaan binnen een vastgestelde termijn na afronding van de werkzaamheden worden verwijderd, om onduidelijkheid en onveilige situaties te voorkomen?
  6. Wordt het gebruik van deze tijdelijke borden regelmatig geëvalueerd op effectiviteit, schade aan de openbare ruimte, en mogelijke neveneffecten (zoals struikelgevaar of beperking van doorgang)?
  7. Kan het college toezeggen dat bij toekomstige projecten standaard wordt gecontroleerd of tijdelijke verkeersmaatregelen op tijd worden verwijderd?
  8. Controleert de gemeente bij alle graaf- en straatwerkzaamheden of de openbare ruimte goed wordt hersteld volgens de VNG straattarieven? Zo ja hoe wordt dat gedaan?
  9. Kan het college toezeggen dat toekomstige graaf- en aanlegprojecten altijd tijdig worden hersteld en dat kosten daarvan volgens de VNG-tarieven, worden verhaald op de verantwoordelijke partij?
Delen: