28 januari 2014
Inwoners hebben bij Inwonersbelangen navraag gedaan over de geruchten dat er betaald moet gaan worden voor grof vuil. Dit onder de noemer “voorrijkosten”.De gemeente kondigde onlangs (niet geheel uit vrije wil) teruggave van een deel van de afvalstoffenheffing aan. Maar… tegelijkertijd krijgen we nu te horen dat het ophalen van grof vuil € 25 per keer moet gaan kosten. Dit onder de noemer ‘voorrijkosten’. Ook het brengen van grof vuil gaat boven de 12x per jaar geld kosten.
Echter, in de huidige afvalstoffenheffing zit al een bedrag voor het ophalen van grofvuil. Ook vallen daaronder al de kosten van de scheiding van afval. Dus wanneer zij per 1 maart een rondje ‘voorrijden’ doet en elke inwoner € 25 per keer betaalt, betekent dat extra afvalstoffenheffing. Kassa! Wat de inwoner aan teruggave in zijn vestzakje krijgt, wordt verdubbeld uit zijn broekzak geplukt.
De gemeente zegt ook dat het niet meer dan 1,5 m³ mag zijn. Dat stelt weinig voor wanneer je in of rond je huis een wat grotere klus hebt. Vervolgens is voorspelbaar dat dit uitlokt dat, net zoals vroeger, weer overal afval wordt gedumpt. Wat gaat dat de gemeente kosten?
E.e.a. moet geregeld en gecontroleerd worden middels een te verstrekken “afvalpas”. Weer een pasjessysteem erbij met alle kosten en rompslomp van dien.
Is dat nodig? Zitten we daar op te wachten? Of gaat het erom dat we achteraf toch nog onze portemonnee moeten trekken voor de verbouwing van het afvalbrengstation?