Leerlingenvervoer

Leerlingenvervoer vervolg: mijn kind is geen pakketje

Afgelopen zondagavond was er een uitzending van Zembla op de NPO over de nog steeds aanhoudende problemen met het leerlingen vervoer in de regio en ook in Woerden. Bekijk hier de aflevering: mijn kind is geen pakketje!

Mijn kind is geen pakketje

Ook wethouder Roozendaal heeft in de uitzending een paar uitspraken gedaan die op zijn zachts gezegd nogal merkwaardig waren. 18 oktober 2022 heeft Inwonersbelangen vragen gesteld over Doelgroepenvervoer en op 19 september 2024 heeft Inwonersbelangen naar aanleiding van een uitzending van RTV Utrecht en NOS vragen gesteld over de problemen die er zijn met het Leerlingenvervoer.

De uitzending is wederom aanleiding om opheldering te krijgen. We hebben de volgende vragen stellen over dit zeer kwetsbare leerlingen vervoer in onze gemeente.

Vragen over het leerlingenvervoer

Naar aanleiding van de uitzending is duidelijk dat het in Woerden het leerlingenvervoer niet goed gaat. Mijn kind is geen pakketje is een duidelijke roep voor een structurele oplossing. Daarom de volgende vragen:

  1. Wat is de stand van zaken in Woerden, hoeveel leerlingen hebben gebruik moeten maken van de overgangsregeling?
  2. Voor hoeveel leerlingen is een passende oplossing gekozen?
  3. Waarom is niet gezien de omstandigheden voor deze kwetsbare kinderen in alle gevallen passende oplossingen gezocht?
  4. Volgens de wethouder is het rijden van een grote bus ook voor de tweede helft van het schooljaar onontkoombaar (uitspraak Zembla). Waarom is dit zo ondanks het feit dat Connexion de nieuwe vervoerder is per 2025.
  5. Is er iemand op het gemeentehuis die kan bevroeden wat het betekend voor de kinderen als hun regelmaat en structuur in de war gaat?
  6. Kan de wethouder aangeven wat kwalitatief de meerwaarde is van een nieuwe vervoerder als hij nu al weet dat hij geen garanties kan geven vanwege chauffeurs tekort.
  7. Waar wordt in zo’n aanbesteding op gelet op de papieren waarde of een werkelijke toets of een aanbesteding echt ordentelijk uitgevoerd kan worden, en wie toetst dit?
  8. Wat is de meerwaarde van het telkens weer overstappen naar een andere aanbieder?
  9. Waarom stoppen we niet met deze geldverslindende processen?
  10. Waarom worden niet de kleine ondernemers in de gemeente gecontracteerd, dichterbij, bekend en zich niet verschuilend in grote kantoren?
  11. Is het college het met ons eens dat hier een einde aan moet komen en er rust en regelmaat terug moet komen in het belang van de kinderen?
  12. Welke stappen gaat het college nemen om te zorgen dat dit in de toekomst niet meer gaat plaatsvinden?
  13. Hoe gaat het college de ouders en de raad van de ontwikkelingen en verbeteringen op de hoogte houden?

Delen: