Doorfietsroute Woerden

Doorfietsroute Woerden (snelfietspad)

Het college heeft het voornemen om een doorfietsroute Woerden aan te leggen vanaf Breeveld naar de Harmelerwaard / Zandweg. Op 4 november 2024 is er een inloopbijeenkomst in het dorpshuis in Harmelen geweest. Daar bleek dat niet alle tekeningen aanwezig waren, en dat er vragen en onduidelijkheden zijn bij de inwoners.

Doorfietsroute Woerden na gefietst

Inwonersbelangen heeft deze doorfietsroute zowel buiten, als op de tekeningen bekeken naar aanleiding van vragen en suggesties van inwoners. Met name de route door Harmelen levert de nodig vragen op. Zo is er bijvoorbeeld gekozen voor een route door het centrum van Harmelen, met veel kruisend verkeer zoals auto’s, voetgangers en openbaar vervoer. Dit levert de nodige veiligheidsrisico’s op. Ook zal het irritaties van fietsers opleveren omdat ze hun snelheid (o.a. elektrische fietsen) fors moeten minderen. Van de punten op de kaart hieronder zijn foto’s gemaakt om de situatie duidelijk te maken. Deze zijn hier te downloaden.

Scholieren kiezen snelste (is tegelijk de veiligste route)

Scholieren nemen de route die het snelst zijn. Deze routes ontstaan vanzelf doordat van zelf de kortste of meest efficiënte route ontstaat. Hiermee mijden ze de drukte in het centrum in Harmelen en maken geen gebruik van de Uitweg, Kalverstraat en Dorpsstraat. Dit is ook de veiligste route omdat het kruisend verkeer in het centrum van Harmelen gemeden wordt. In de voorgestelde doorfietsroute van het college wordt het centrum wel aangedaan.

(Daadwerkelijk fietsroute door scholieren: Haanwijk rechtsaf, Uitweg, linksaf Batestein, Rijnlaan over, Esdoornlaan, Kerkweg over, Kastanjelaan, Acacialaan naar de Harmelerwaard).

Alternatieven

Inwoners hebben bij ons een alternatief aangereikt. Deze heeft een aantal voordelen ten opzichte van de voorgenomen route. Voor het overgrote deel ligt er een breed fietspad. Het gaat voor een klein deel over wegen waar auto’s rijden. Dit zijn autoluwe wegen. Er is reeds een oversteek voor fietsers over de Oude Rijn ter hoogte van de Heldamweg. Deze zou fietsvriendelijker gemaakt kunnen worden. Tot slot is wel het asfalt op de Oude Kerkweg verouderd en zou vernieuwd moeten worden. Het alternatief ziet er als volgt uit:

Vragen over route doorfietsroute Woerden

Naar aanleiding hiervan heeft Inwonersbelangen de volgende vragen (klik hier om de foto’s te downloaden):

  1. De aanleg van een nieuw brug op de bestaande Hugo de Vriesweg zorgt voor een goede verkeersafwikkeling van het drukke vrachtverkeer. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat de brug ook zorgt voor een veilige doorfietsroute voor met name de schoolgaande scholieren. Wanneer wordt deze brug aansluitend op de bestaande Hugo de Vriesweg nu gerealiseerd? (foto: Kaart 03)
  2. Er is circa 10 jaar geleden een pand opgekocht op nr. 10, de voormalige ondernemer “de koikarpers” met aangrenzende grond. Dit pand wordt gehuurd door antikraak in samenspraak met de gemeente, wat is daar nu de status van? (foto: Kaart 03)
  3. Vanaf de Sportlaan richting de Molenbrug ligt een bestaand fietspad, het is onduidelijk wat hiermee gaat gebeuren, kan hier meer duidelijkheid aangegeven worden? (foto: Kaart 04)
  4. Is het juist dat deze druppel (punaise) gaat verdwijnen Kalverstraat / Uitweg? (foto: Kaart 05)
  5. Deze tekst>> staat op tekening 001.26. Betekent dit dat de bestaande parkeerstroken gaan verdwijnen tegenover de jeu de boule baan? (foto: Kaart 06) 
  6. Is het juist dat de druppel (punaise) gaat verdwijnen bij de Uitweg/Haanwijk? (foto: Kaart 08)
  7. Blijven de bestaande parkeerstroken aan de kant van de Uitweg gehandhaafd? Zo nee, kan er duidelijk worden aangegeven welke parkeerstroken dan worden opgeheven? (foto: Kaart 08)
  8. Vanaf de blauwe brug richting centrum Harmelen is het buiten de bebouwde kom, met een 30km zone (foto: Kaart 09). Vanaf de blauwe brug richting Breeveld/Woerden is het buiten de bebouwde kom en is er een 60km zone is (foto: Kaart 11. De kruising is bij de blauwe brug welke aangeduid als bebouwde kom(foto: Kaart 10). De vraag is of dit juist is?
    Waarom wordt het gedeelte vanaf de blauwe brug richting Breeveld geen 30km zone met roodasfalt? Aangezien deze aangrenzend is aan het bestaande fietspad wat de route is van het doorfietspad.
  9. De bewoners hebben tijdens de inloop bijeenkomst van 4 november vragen en aandachtspunten aangegeven, zijn deze vragen verzameld? Zijn deze vragen beantwoord en kan hier een afschrift van worden verstrekt?
  10. Is er gekeken naar de daadwerkelijk fietsroute welke in werkelijkheid wordt gereden door de scholieren?
  11. In de profiel tekening staat dat het asfalt bij Veldwijk wordt uitgebreid naar 4 meter terwijl de doorfietsroute waar het rode asfalt komt totaal op een breedte van 3,50 meter staat aangegeven. Wat is hiervan de reden dat op Veldwijk een bredere strook van het asfalt komt?
  12. Wordt voor het landbouwverkeer dat nu over Breeveld en Haanwijk gaat, een andere route gecreëerd worden in plaats van gebruikmakend van de doorfietsroute? 
  13. Is het alternatief (“Alternatief 2 voor snelfietspad”, zie inleidende tekst ) aangedragen door inwoners bekend bij het college?
  14. Tot slot: Kan het college de route van de doorfietsroute door Harmelen heroverwegen? Het aangedragen “Alternatief 2 voor snelfietspad” (zie inleidende tekst) mijd het drukke centrum van Woerden, heeft minder kruisend verkeer, is veiliger en ligt er voor het overgrote deel al.

Download hier de vragen.

Delen: