Handhavingsverzoek

Handhavingsverzoek, hoe doe je dat?

De fractie van Inwonersbelangen heeft vervolgvragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de situatie rondom een circulaire ondernemer aan de Van Teylingenweg in Kamerik. Aanleiding vormt de beantwoording van gestelde vragen, nieuw verkregen informatie van omwonenden, inclusief beeldmateriaal en correspondentie, die een ander beeld schetst dan eerder bekend was.

Lang handhavingstraject

De ontvangen antwoorden van de gemeente op de schriftelijke vragen waren helder. Hieruit komt een compleet ander beeld naar voren. Sinds 2022 is er sprake van langdurige en structurele overtredingen van wet- en regelgeving door de betreffende ondernemer. Ondanks meerdere waarschuwingen, dwangsommen en juridische uitspraken blijft naleving uit. Inwonersbelangen vraagt zich af hoe ver de coulance richting deze ondernemer reikt en welke maatregelen het college nog beschikbaar heeft om naleving af te dwingen.

Samenwerking tussen handhavingsdiensten

Daarnaast rijst de vraag hoe effectief de samenwerking tussen de verschillende betrokken handhavingsdiensten – waaronder NVWA, ODRU, HDSR en de gemeente Woerden – daadwerkelijk is. De fractie wil weten of er een centrale coördinatie plaatsvindt bij zulke multidisciplinaire handhavingszaken en of er sprake is van een integrale aanpak.

Handhavingsverzoek

Ook over de positie van inwoners zijn zorgen. Tijdens gesprekken met omwonenden werd duidelijk dat zij meermaals zijn verwezen naar het indienen van een formeel verzoek tot handhaving, maar dat onduidelijk blijft hoe dit precies moet. Inwonersbelangen vraagt daarom of er een toegankelijk en duidelijk loket kan komen waar inwoners eenvoudig terechtkunnen voor het melden van handhavingsverzoeken – zowel digitaal als fysiek of telefonisch.

Raadsleden van Inwonersbelangen Jeanet de Mari en Jan-Hubert van Rensen: “We moeten zorgvuldig omgaan met initiatieven die bijdragen aan circulariteit, maar dat mag geen vrijbrief zijn om regels langdurig te overtreden. Bovendien verdienen inwoners duidelijkheid en bescherming. Deze situatie vraagt om transparantie en daadkracht.”

Vragen

Inwonersbelangen heeft de volgende vragen over onder andere handhavingsverzoek gedaan:

  1. Vragen over coulance
    • Wat is de laatste stand van zaken met betrekking tot de handhaving door de NVWA, ODRU, HDSR en gemeente Woerden voor alles wat strijdig is met betrekking tot deze circulaire ondernemer sinds januari 2025?
    • Welke maatregelen kunnen nog ingezet worden en wanneer worden deze ingezet?Wat is algemene beleid van de gemeente Woerden als het om handhaving gaat? Welke tijd wordt gegund aan bijvoorbeeld een ondernemer om met oplossingen te komen en wanneer is de maat vol?
    • Wat is het zwaarste maatregel die in dit soort situaties genomen kunnen worden en in welke situaties wordt hierop over gegaan?
  2. Vragen over samenwerken diensten voor de handhaving
    • Is er sprake van samenwerking tussen de verschillende handhavingsdiensten? Zo ja, hoe ziet deze er uit?
    • Wordt er bij een multidisciplinaire handhavingszaak één dienst leidend aangewezen voor onder andere de afstemming en coördinatie?
    • Is er in algemene zin periodieke afstemming van wat er speelt en leeft met alle handhavingsdiensten voor zaken die spelen in gemeente Woerden?
  3. Verzoek tot handhaving indienen
    • Hoe en waar kunnen inwoners op een toegankelijke en duidelijke manier een formeel verzoek tot handhaving indienen? Kan dit via een website (webformulier), is er een papieren formulier en kan het telefonisch?
    • Is er één loket waar inwoners terecht kunnen en vanwaar uit de coördinatie plaats vind om de betreffende inwoner op de hoogte te houden en van waaruit de resultaten worden gedeeld?
    • Is er in algemene zin periodieke afstemming van wat er speelt en leeft met alle handhavingsdiensten voor zaken die spelen in gemeente Woerden?

Download hier de vragen.

Delen: