Afgelopen donderdag was de maandelijkse gemeenteraad. Er stonden drie onderwerpen op de agenda. Het verkeer zal toenemen in Snel en Polanen door de realisatie van de nieuwbouw in Snellerpoort. Ook voor fietsers moet het veilig blijven en is het voorstel (Fietsroute 1a) besproken. De huisvestigingsverordening is vernieuwd en vastgesteld. Tot slot werd de najaarsrapportage besproken.
Fietsroute 1a Met de realisatie van Snellerpoort komen er circa 900 woningen bij. Hiermee zal ook het verkeer (auto’s, fietsers en voetgangers) fors toenemen. De wegen en fietspaden worden daarom aangepast. De huidige rotonde op de Steinhagenseweg – Minkemalaan verdwijnt. Voor fietsers komt er een ongelijkvloerse kruising. Fietsers kunnen zo onder de weg door rijden. Dit heeft wel effect op de verkeersdrukte verderop: de kruising Steinhagenseweg – Amsterdamlaan – Eilandekade. Hiervoor heeft de gemeenteraad om een oplossing gevraagd.
Afbeelding 1
Er zijn een aantal alternatieven opgesteld. Vijf hiervan worden als kansrijk gezien. Zie afbeelding 1 hierboven. Alle vijf laten zien dat de verkeersafwikkeling op het kruispunt Amsterdamlaan – Eilandenkade hetzelfde positief effect hebben. Gesprekken met omwonenden heeft een variant 1a opgeleverd. De conclusie is dat de aanleg van fietsroute 1a technisch mogelijk is en dat deze route op een verkeersveilige manier kan worden aangelegd. Ook kan deze route de fietsoversteek op het kruispunt Amsterdamlaan – Eilandenkade ontlasten. Inwonersbelangen heeft samen met een meerderheid van de gemeenteraad ingestemd met het realiseren van variant 1a.
De huisvestigingsverordening
De huisvestigingsverordening was aan vernieuwing toe. De reden is dat op 1 januari 2024 de gewijzigde Huisvestingswet van de Rijksoverheid in werking is getreden. De voorgestelde wijzigingen zijn:
- Invoeren vergunningplicht betaalbare nieuwbouwkoopwoningen (vanaf naar verwachting 2026);
- De vergunningplicht voor betaalbare nieuwbouwkoopwoningen vanaf 2026 koppelen aan een inkomen gebaseerd op de NIBUD-norm;
- Invoeren voorrang woningzoekenden lokale binding betaalbare nieuwbouwkoopwoningen door middel van experimentenregeling vanaf naar verwachting 2026;
- Hanteren wettelijk toegestane percentage van maximaal 50% van de woningen toewijzen op basis van voorrang i.v.m. binding;
- Maatschappelijke binding: Toevoegen kernbinding Harmelen;
- Economische binding: Voorrang voor brandweervrijwilligers;
- Aanpassen voorrang grote huishoudens;
- Aanpassen voorrang senioren: Invoeren tweetrapsvoorrang voor 55-65 jaar;
- Invoeren regels over toeristische verhuur in particuliere woningen.
Inwonersbelangen kan zich grotendeels vinden in de voorgestelde aanpassingen. Alleen de voorgestelde voorrang voor Economische binding ingeval het gaat om brandweervrijwilliger binding in de wijk kan Inwonersbelangen zich niet vinden. Uit eigen onderzoek blijkt dat er op dit moment geen vacatures zijn bij de brandweer. Tevens zijn veel brandweermannen werkzaam in een kern, maar wonen er niet. Als dit wel opgenomen worden bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid dat mensen kortstondig bij de brandweer gaan, enkel en alleen om een woning te bemachtigen. De provincie heeft ook geadviseerd om dit niet op te nemen. Het voorstel om dit punt niet toe te voegen haalde geen meerderheid. De nieuwe verordening is aangenomen.
Najaarsrapportage
Twee keer per jaar wordt er een rapportage opgesteld over hoe het er voor staat met de begroting. In de begroting staat wat de plannen zijn en wat het gaat kosten. Er is een rapportage in juli en een tweede eind november. Een goede sturing is hiermee niet mogelijk. Inwonersbelangen wil per kwartaal inzicht in wat wel en wat niet goed loopt. Dit kan op steeds meer steun rekenen, maar nog geen meerderheid.
Een voorstel om het budget te behouden voor de renovatie van de Schulenburch hebben wij mede ingediend. Een meerderheid heeft ermee ingestemd.
Met de najaarsrapportage heeft Inwonersbelangen niet ingestemd. Er staan nog teveel zaken in waar inwoners niet om vragen, bijvoorbeeld de windturbines in Harmelen. Of de afboeking van bijna €5,- miljoen voor de Rembrandtbrug die er niet komt. En er ontbreken duidelijke doelstellingen waar inwoners wel om vragen: veel meer nieuwbouw huizen, verbeteringen in de openbare ruimte of bijvoorbeeld meer veiligheid in de wijk door wijk-Boa’s.